18 items found
Sort by:
Relevance
Relevance
Publication year ascending
Publication year descending
Title A - Z
Title Z - A
Books
Category:
Technology, Mathematics, Statistics
Year:
1933
Opere pubbliche : edilizia, idraulica, strade, ferrovie, porti, archeologia ; rassegna mensile illustrata "; An. 3. 1933, n. 6/7)
/tessmannDigital/presentation/media/image/Page/243817/243817_107_object_4966411.png
Page 107 of 172
Physical description: S. 225 - 374, XIII - XVI : zahlr. Ill.
Language: Italienisch
Subject heading: g.Südtirol;s.Öffentliches Gebäude
Location mark: III A-60
Intern ID: 243817
, sistemazione dei marcia piedi, pavimentazione con manto d’asfalto a freddo, opere secondarie, costituiscono nell’assieme una opera riuscitissima e un miglioramento stradale co spicuo (L. 669.852). Vengono poi bitumate e sistemate le più impor tanti strade di Grins (L. 539.000) ; vengono pavi mentate in cubetti Via Roma, Vìa Dante, Viale Carducci e traversali ; viene ricostruito il ponte sul Rio Fago e sistemato un iratto di strada di S. Maddalena : viene costruito il bel parco davanti al Palazzo del

Governo e infine viene completalo Viale Venezia col prolungamento dell’arteria im portantissima, pei nuovi quartieri, fino al Campo Sportivo. Il miglioramento della viabilità comincia quindi ad essere effettuato non solo con pavimenta zioni e adattamenti, ma con opere di radicali tra sformazioni. Come lavoro idraulico viene compiuta la coper tura di un tratto di muro d’argine alla passeggiata di S. Antonio, con relativa costruzione del canale (L. 12.000). Come opera igieuico-sanitaria viene costruita

propriamente detto, e, al di là della Talvera, la fognatura già esistente in Viale Venezia viene raccolta nclì’emissario. Il sistema adottato è quello tipico « separatore » : esso consiste in una fognatura atta a convogliare le cosidette acque nere delle, case, escludendo lo acque meteoriche, per le quali sono più che sufficienti i temisation of tliis road was rendered urgontly necess- ary by its complete lack of substratum and drainage. by its irregulär form and inadequate carriage way. It -was entirely

rc-made : thè carriage way was wid- ened and paved with cobi asphalt, tlie foot pave- ments put in order and the drainage and otlier secondary Works carried out. at a total cost of Lit.669,852, and it is now an excellent modern road. The more important Streets in Gries have also been asplialted and improvod at a cosi of Lit.539,000 ; Via Roma, Via Dante, Viale Carducci andtheir cross-roads were paved in porpliyry blocks ; ihc bridge on the Rio Fago was re-buill and part of the Via S. Maddal ena

was rc-made ; a fine park was laid out in front of Government House and Viale Venezia was completori by thè Prolongation of this important arlery to thè uew quarter as far as the Sporting Ground». The road improve- ments are thus beginning to consist noi merciy of pavings and additions, bui also of radicai changes. The hydraulic Works carricd out consister] of the covering of a scction of ihc causcway wall of the S. Antonio pro menati e and thè building of the relative canal, at a cosi of Lit.12,000

1
Books
Category:
Technology, Mathematics, Statistics
Year:
1933
Opere pubbliche : edilizia, idraulica, strade, ferrovie, porti, archeologia ; rassegna mensile illustrata "; An. 3. 1933, n. 6/7)
/tessmannDigital/presentation/media/image/Page/243817/243817_111_object_4966415.png
Page 111 of 172
Physical description: S. 225 - 374, XIII - XVI : zahlr. Ill.
Language: Italienisch
Subject heading: g.Südtirol;s.Öffentliches Gebäude
Location mark: III A-60
Intern ID: 243817
: 1) Sistemazione e pavimentazione della Piazza Domenicani e di parte della Via Ospedale (200.000 lire) ; „ 2) Completamento . del Viale Venezia (lire 80.000) : 3) Sistemazione del piazzale esternodcl Campo Sportivo Comunale «Marco Druso » (L. 70.000). Indubbiamente là prima opera, e non solo per l’entità della spesa, è quella che maggiormente si impone all'attenzione. Lo sventramento delle ca supole in Piazza Domenicani e la sistemazione della vasta nuova piazza risultante, sono lavori cospicui che portano

al miglioramento della viabilità ed all’e stetica del centro cittadino un impulso ed una im pronta notevolissima. Si può affermare che per la spesa minima e per l’effetto ottenuto, la sistemazione di Piazza Domenicani è stata una delle opere di miglior riuscita. Le altre due opere sono quasi una la conseguenza della prima. Gli scopi, però, sono diversissimi, che se il completamento di Viale Venezia, era un lavoro di continuazione, quello di sistemazione del piaz zale esterno dello Stadio è stata un’opera

in order of impor Lance. 1) Improvement and paving of Piazza Dome nicani and part of Via Ospedale : cost Lit.200,000. 2) Complction of Viale Venezia ; cost Lit.80,000 3) Improvement of thè out er ((piazzale)) of thè Marco Druso Sporting Grounds : cost Lit.70.000. The first of illese is undoubtedly thè most iin- prcssivc. and not merely on account of its cost. The clearing away of hovels in Piazza Domenicani and thè svstemisation of thè large new square thus opened is a work ihat improves both thè

movement and appearance oi'the town ccntre. In fact, compar- ing thè results obtained with thè sum laid out ibis may be said to be one of thè most succcssful works accoinplished bere. The other two are almost a consequence of thè first Operation. The reasons for their exeeution were different, thè completion of Viale Venezia being a work of continuation, while thè improve- ment òf thè piazzale outside thè stadium was ren- dered urgently necessary by iis deplorable condition. This does not complete thè

2